Obtížnost:
difficulty-explained
Náročnost je dána kombinací více parametrů, především
kvality povrchu, výškového profilu a délky. U zelených
a modrý tras se můžete spolehnout na převážně ideální povrchy
a mírné převýšení. Červené už většinou obsahují úseky s větším
převýšením nebo místy horším povrchem. Všechny trasy
jsou ale bez problémů sjízdné.
Trasér:
Vzdálenost:
Slovinský prázdninový okruh z Piranu přes Portorož do Strunjanu
Gábina Kohlmannová
red
Doprava:
difficulty-explained
Pokud je uvedeno “ANO”, tak se na místo výjezdu na trasu můžete dopravit
s koloběžkou kromě autem také veřejnou dopravou, standardně tedy po železnici
nebo cyklobusem. (pozn: většina autobusů, pokud není uvedeno jinak,
nepřepravují kola a koloběžky).
Atraktivita:
difficulty-explained
Atraktivita je také určena kombinací více faktorů.
Šlo mi o vyjádření pocitu z jízdy, které
jsou ovlivněny profilem trati a povrchem, ale také
okolím, výhledy, možnostmi občerstvení nebo
návštěvou atrakcí.
Časová náročnost:
difficulty-explained
Odhad průměrné doby jízdy je uveden v průvodním
textu a nezahrnuje přestávky. Je také individuální.
Ideálně si své tempo srovnáte po několika jízdách
s mnou předpokládanou dobou jízdy. Udělal jsem
zkušenost, že průměrná rychlost jízdy se příliš neliší
pro rovinatou nebo kopcovitou trasu (tedy s vyloučením
tras, kde nastoupáte výšku jízdou vlakem a potom se
vezete z kopce). Plus minus 2 km/hod. Jakmile si tedy
otestujete svou průměrnou rychlost, můžete si pak
upřesnit dobu jízdy bez přestávek sami, podle délky
trasy. Je ale také potřeba vzít v úvahu charakteristiku
trati. Na mnohotvárné trati se zajímavostmi a atraktivitou
strávíte pravděpodobně více času mimo vlastní jízdu
než u jednoduché trati, kterou třeba projedete na jeden
zátah. Podle mých zkušeností trati, kde čistý čas jízdy
přesahuje 2,5 hodiny a po trase jsou zajímavosti jako
hrady, zámky, koupání, lze pojmout jako celodenní výlet.
YouTube video
3
Ne
Zastavte se cestou k moři v nejkrásnějším slovinském městečku, přezdívaném slovinské Benátky, a protáhněte se na atraktivním okruhu vedoucím z historického Piranu přes moderní Portorož k strunjanským solným polím. Projedete se také pár kilometrů po slavné cyklotrase Parenzana i s jejím nejdelším tunelem Valeta a trasa vás poté zavede do strunjanské přírodní rezervace k originálním solinám a také ke Strunjanskému kříži nad úchvatnou Měsíční zátokou. Závěrem si můžete vychutnat nespočet turistických zajímavostí v malebném Piranu.

Začátek trasy:

Piran – placené parkoviště na nábřeží (Dantejeva ulica)

Náročnost:

Kromě náročnějšího (ale fakultativního) úseku ve Strunjanu ke Svatému kříži nad Měsíční zátokou poměrně nenáročná trasa vedoucí částečně po samostatných pohodlných cyklostezkách a částečně po místních komunikacích, převážně méně frekventovaných. V průběhu trasy jsou možnosti občerstvení i odpočinku.

Popis trasy:

Z parkoviště se vydáte podél moře směrem na Portorož. Můžete zvolit buď pěší zónu hned u moře nebo souběžnou ulici vedoucí kolem dalších parkovišť do Fornače a dále do Bernardina a Portorože (podél rušné ulice zde vede samostatná cyklostezka). Na kruhovém objezdu za portorožským tenisovým centrem odbočte doleva a hned na první křižovatce za supermarketem Mercator opět odbočte vlevo. Čeká vás jeden kilometr mírného stoupání klidnou uličkou Senčna pot a asi po půl kilometru také hezký výhled na portorožský přístav. V tomto úseku už vás provází značení známé cyklotrasy EV8 Parenzana. Na křižovatce po dalším půl kilometru jízdy pak už vpravo uvidíte ústí nejdelšího tunelu Parenzany, který má název Valeta a délku 550 metrů. Kamenný tunel je bezpečně osvětlený a určitě se v něm během průjezdu příjemně ochladíte.

Po výjezdu z tunelu pokračujete po pohodlné cyklostezce mírným klesáním asi 600 m k rozcestí, kde opustíte Parenzanu a odbočíte vlevo do silničního podjezdu. Hned za ním se dáte po asfaltce mezi zahrádkami vpravo a u hostince Strunjan pak po místní silnici opět vpravo. Za nedalekou autobusovou zastávkou odbočíte vlevo a po samostatné asfaltové cyklostezce dojedete kolem solných polí až k velkému strunjanskému parkovišti.

Pár metrů před parkovištěm je odbočka vpravo (viz mapka), po které se můžete vydat nahoru ke Svatému kříži tyčícím se nad kouzelnou Měsíční zátokou. Čeká vás sice asi půl kilometru dlouhé stoupání po úzké uličce, ale cíl vás odmění nádhernými výhledy z nejvyššího útesu Jadranu na údajně nejkrásnější slovinskou pláž. Kolem dominantního kříže z 16. století vede nad zátokou naučná stezka s dalšími působivými výhledy, ale vzhledem k terénu (úzká pěšina občas s kořeny a kameny) je vhodná spíše pro kratší pěší procházku. Zpět ke strunjanskému parkovišti se potom vrátíte stejnou cestou jako nahoru. Tento úsek trasy je náročnější, lze případně vynechat a pokračovat rovnou od parkoviště dál vlevo podél moře oblíbeným rekreačním parkem s možnostmi koupání a občerstvení a dál po hranici solných polí přes dva mostky až k protější místní silnici.

Po silnici se dáte vpravo k hotelovému areálu Salinera. Odsud máte před sebou necelé dva kilometry stoupání, odměnou vám nahoře budou opět krásné výhledy na jadranské pobřeží. Zanedlouho zde ale nezapomeňte ze silnice odbočit vpravo na úzkou asfaltku vedoucí dolů k moři přes Pacugu do Fiesy. Tady opět můžete využít místní pláže a pohostinství k občerstvení před posledním kratším stoupáním po silnici okolo jezera Fiesi k městským hradbám Piranu. Zachovalé hradby ze 14. století jsou za menší poplatek přístupné a jejich prohlídka a výhledy na středověké město a Jadran určitě stojí za to.

Od hradeb pak zamíříte dolů do malebného Piranu, přezdívaného slovinské Benátky. Starobylé úzké uličky vás zavedou k dominantnímu kostelu sv.Jiří a dál na nábřežní promenádu s typickými obchůdky a restauracemi. U starého rybářského přístavu můžete navštívit oblíbené Aquarium nebo Piranské námořní muzeum a také se zajeďte podívat na originální Tartiniho náměstí s kostelem sv. Petra, Benátským domem a dalšími zajímavými stavbami v italském stylu. Po nábřeží potom už dojedete k nedalekému výchozímu parkovišti.

Tipy:

Parenzana – atraktivní cyklotrasa na bývalé železniční trati, která do roku 1935 spojovala 33 měst na Istrii mezi Terstem a Porečí

Strunjanské soliny – solné pánve, kde se už po staletí získává sůl odpařováním mořské vody

Strunjanský svatý kříž – historická dominanta nejvyšších jadranských útesů nad Měsíční zátokou, oblíbená naučná stezka

Městské hradby v Piranu – zachovalé přístupné 200 m dlouhé hradby ze 14. století s výhledy na město i moře

Aquarium a Piranské námořní muzeum

Koupání na plážích podél trasy

No items found.
Odeslat zpětnou vazbu
Děkujeme, Vaší zpětné vazbě se budeme brzy věnovat.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Trasy

Trasy ve všech regionech České republiky a nejen v ní. Největší databáze zmapovaných tras pro koloběh.

Partnerem projektu je společnost