Základní cíl a poslání
Sportovně turistické koloběžky zažívají v posledních letech stále větší oblibu, která je oprávněná, a to nejen z hlediska zábavy a praktičnosti, ale také pozitivního vlivu na zdraví. Jako velký problém vnímáme fakt, že lidé nemají přesnou představu, jakou vzdálenost mohou zdolat, a hlavně po jakých cestách. Vyšší citlivost jízdy na koloběžce na povrch trasy může především pro začátečníky hrát velkou roli. Primárním cílem tohoto „průvodce“ tedy je kromě rad, jak koloběžku a vybavení používat a vybrat, dále představení vybraných tras s popisem tak, aby si každý mohl bez obav vybrat a vyrazit. Vy, kteří se budete koloběhu více věnovat, budete překvapeni množství dostupných krásných tras, které můžete na koloběžce absolvovat.
Motto
V jednoduchosti je krása.
Průvodce je koncipován co nejjednodušší formou, tak aby vám příprava na výlet trvala co nejkratší dobu a nemuseli jste trávit dlouhé hodiny studováním tras. To vše jsme již udělali za vás, včetně detailních popisů a fotografií. Po přečteních úvodních pasáží, které doporučujeme novým uživatelům důkladně prostudovat si prostřednictvím vyhledávače, vyhledáte příslušnou trasu a můžete vyrazit. Jednoduše si ji stáhnete do vašeho smartphonu, navigace či chytrých hodinek, trasy jsme optimalizovali také pro tisk.
Důvěryhodnost je klíčový parametr
Všechny popsané trasy jsme osobně projeli! A garantujeme, že vše odpovídá skutečnosti. To je zcela podstatné, nejedná se tak jen o trasy naplánované někde od počítače, ale předáváme vám naše zážitky a zkušenosti z jednotlivých cest. Od počítače se totiž těžko odhaduje náročnost povrchu a zážitek z trasy. Opakovaně jsme museli některé plánované trasy „odepsat“, protože po makadamu to prostě nejede, i když vždy záleží na zkušenosti jezdce, přinášíme tak jen takové trasy, které si užijete v celé své kráse. Samozřejmě se může stát, že v době od zmapování může dojít k menším změnám, například že lesníci část krásné cesty poničí. Proto bychom byli rádi, kdybyste tyto informace sdíleli zde na webu v sekci Forum.
Pro koho je průvodce určen a jak to vlastně všechno začalo?
Pro všechny, kteří chtějí zažít nové zážitky.
Jmenuji se Bohumil Bílek a jsem zakladatelem celého projektu. Přestože jsem sportovně zaměřený, a kromě koloběžek mám za sebou hodně kilometrů na horském kole, běžkách, pěšky i na sněžnicích, nikdy nebylo mým hlavním cílem pouhé polykání kilometrů. Nebaví mě jezdit na běžkařském okruhu nebo vyrazit na kole s cílem ujet tisíce kilometrů. Baví mě jízda krajinou, pobyt v přírodě a poznávání nových míst. Cesta byla vždy mým cílem. Trasy jsou tedy různorodé, od velmi lehkých až po náročné varianty. Hodnocení náročnosti, atraktivity a popis by Vám mělo pomoct si dobře vybrat. Celý tento projekt vzniknul, protože rád poznávám nové lokality a miluji nové zážitky. Jednoho dne jsem si díky svému okolí půjčil koloběžku a velmi rychle zjistil, že je to pro mě to pravé. Hned poté jsem si koloběžku koupil a začal poznávat všechna pozitiva s tím spojená. Brzy poté jsem si začal trasy zaznamenávat a popisovat, protože jsem měl tušení, že se o tak pěkné zážitky budu muset podělit.
Rozhodl jsem se Vám tak všechny mé poznatky z cest zprostředkovat a vytvořit tým lidí, kteří se mnou budou pracovat na tomto projektu. Postupně budeme přidávat trasy a brzy by nás měli doplnit nový ověření traséři, kteří budou zprostředkovávat další skvělé trasy, které však budou vždy reálně projeté a popsané.
Musím otevřeně zmínit, že jsem se zaměřoval často na vyhledávání a popis netradičních a zajímavých tras. Vynechával jsem obecně známé cyklostezky a inline trasy, kde lze očekávat zvýšenou frekvenci lidí. Náš průvodce je zaměřen v první řadě na vyhledávání nových krásných neobjevených lokalit a tras. Také s oblibou dávám přednost přírodním tratím před klasickým asfaltem. Značka „ideál“ může být totiž také pevně udusaná hladká lesní cesta lehce pokrytá jehličím nebo ujetá polní cesta. Česká republika má velkou výhodu v tom, že je zde množství značených tras s pěknými profily především se sjízdným, převážně hlinito-písčitým povrchem bez kamenů a kořenů. Za dobu mého ježdění jsme byli mile překvapeni, kolik lesních cest je pro koloběžku bez problémů sjízdných.
Historie, motivace, zkušenosti
Jak jsem již uvedl výše, vyzkoušel jsem všechny možné prostředky pro poznávání a výlety, přes kolo, běžky, trekking a cítím se být povolaný do určité míry srovnávat. Mám moc rád jízdu na horském kole, v zimě běžky, prošel jsme po svých rozmanitá pohoří. Koloběžkám se nyní věnuji proto, že jsem poznal jejich kouzlo, specifika a výhody.
Začal jsem jezdit se svou partnerkou jak na prosté vyjížďky, tak i s cílem trasy zaznamenat a zpracovat a předat své zkušenosti a poznatky dál. Za poslední tři roky jsem najezdil cca 1.500 km ročně, převážně v ČR. V roce 2019 jsem ale absolvoval několik krásných výletů v Rakousku, Slovinsku, Německu a Švýcarsku.
Už delší dobu jsem měl v hlavě myšlenku, že by bylo dobré se o tyto zkušenosti podělit a přispět více k popularizaci koloběžek. Kombinace profesní změny a prostoru vytvořeného epidemií Koronaviru (omezení podnikatelských aktivit a nemožnost cestovat do zahraničí) mi byly impulsem k dotvoření základního balíku tras a k práci na tvorbě tohoto cestovatelského portálu.
Vztah ke značce KOSTKA
Jako začátečník, nicméně s ambicemi, jsem hledal dostupný ověřený produkt v dobré relaci kvalita/cena. Na základě doporučení známých jsem si pořídil univerzální model KOSTKA Tour Max za necelých 10 tis. Kč. S touto koloběžkou jsem absolvoval všechny popsané trasy a najezdil téměř 5 tis. km. Vážím 90 kg, rád jezdím terény a agresivně. Po třech letech jsem spíše z preventivních důvodů zašel poprvé do servisu, kde jsem strávil asi 15 minut, kromě seřízení brzd a vycentrování kol nebylo co řešit. Cena 120,- Kč.
Když jsme se v našem týmu dohodli, že bychom rádi pro náš projekt získali strategického partnera, byla volba jasná. Chuť spolupracovat byla od začátku oboustranná, takže se můžeme s hrdostí hlásit ke spolupráci. S firmou KOSTKA navíc sdílíme i naše základní hodnoty, kterou jsou kvalita, důvěryhodnost a nadšení pro věc.
Koloběžka na silnici, cyklostezky i do přírody.
Zde je podstatné uvést, že všechny trasy jsem absolvoval na silniční turistické koloběžce s předním kolem o průměru 26´. Tedy s kolem, které má standardní rozměr běžného horského kola. Koloběžek existuje celá řada v různých velikostech a provedeních. Na specializovaných koloběžkách do terénu sice můžete krásně sjíždět lesní cesty, na běžné rovné asfaltce se ale opravdu nadřete. Koloběžky s menšími koly mají zase výrazně sníženou průchodnost nerovnostmi terénu a omezují Vaše aktivity jen na asfaltové cyklo a inline stezky.
Vyzkoušel jsem vše a mé jednoznačné doporučení je „velká“ koloběžka. Přední kolo 26´ Vám umožní bezpečně překonávat nerovnosti (hrboly, díry, kameny…) a současně i rychlou jízdu po ideálním povrchu. Velikost kola totiž souvisí i s celkovou velikostí koloběžky. Pouze na té větší můžete uplatnit dobrou techniku jízdy, správně zapojit celé tělo. Jízda na takové koloběžce je i výrazně bezpečnější a umožňuje větší brzdný účinek.
Alternativa pro poznávání měst a kratší vyjížďky
Abych nebyl vyhraněný proti jiným druhům, chtěl bych uvést, že vlastním a s úspěchem jsem využil i skládací koloběžku s menšími koly o průměru 16´resp. 12´, v nabídce firmy se jedná o modely Rubik a Rebel. Tato koloběžka je ideální pro poznávání měst i pro kratší jízdy do okolí. Překvapivě je schopná dobře zdolávat i trochu drsnější výlety po polních a lesních cestách, ale rozdíl při delší trase je patrný. Jízdní vlastnosti jsou ale výborné a po složení Vás s ní pustí do autobusu.
Koloběžky: pro a proti, srovnání
Pro lepší představu dále uvádím určitá srovnání s jinými prostředky přemisťování tak, aby si čtenář udělal lepší představu. Srovnání s kolem a pěší chůzí jsem se snažil vyjádřit formou pro/proti, srovnání s běžkami jsem zvolil spíše pro určitou podobnost techniky i profilu tras.
Srovnání s kolem, pěší chůzí či běžkami:
Průměrné rychlosti:
- Kolo cca 15-20 km/h
- Koloběžka cca 10-15 km/h
- Chůze 4-6 km/h
Koloběžka vs. Kolo
Pro koloběžku
- Aktivní pohyb šetřivý k tělu
- Protáhnete a posílíte celé tělo
- Zapojíte všechny svalové partie
- Ulevíte bolesti zad a kloubů
- Vhodné i pro starší ročníky, šetří klouby
- Zlepšení stability
- Nízké náklady na pořízení i servis
- Bezpečnost
- Varianta pro město
- Lepší pohyb ve frekventované oblasti mezi lidmi
- Skládací menší koloběžka
- Větší univerzálnost – koloběžky není třeba tolik přenastavovat a vybírat velikost rámu tak jako u kol, jelikož nemáte třetí opěrný bod
- Pocit volnosti a pohody, který zažijete
O pozitivním zdravotním vlivu na vaše tělo se můžete dočíst zde:
https://www.kostkakolobezky.cz/info/191-zdravi-a-v-kondici-prekvapujici-studieProti
- Menší akční rádius než kolo
- Horší průjezdnost terénem (světlost), citlivost na povrch
- Nutnost více plánovat trasu, pokud nejste zkušený jezdec
Ortoped mi doporučil neběhat a omezit zátěž na koleno (opotřebovaná chrupavka, artritida). Jízda na kole je šetřivější než běh, ale v plném záběru to stejně není ono. Při jízdě na koloběžce nemám vůbec žádné problémy, tlak na nohu je veden spíš horizontálně, takže zapojujete svaly nohou. Dalším pozitivem je i fakt, že Vás jízda sice celkově unaví, ale nezpůsobuje žádné lokální bolesti nebo citlivost jako je třeba bolest zad a sedacích partií.
Přestože je třeba být opatrný i na koloběžce, jízda je výrazně bezpečnější. Když už spadnete, tak z malé výšky. Takže koloběžka je často využívána i jako cestovní a rehabilitační prostředek pro seniory.
Koloběžka je z principu velmi jednoduchá, takže nevyžaduje na rozdíl od kola téměř žádnou údržbu. Také pořizovací náklady jsou výrazně nižší, moje koloběžka se prodává za necelých 10.000,- Kč, začátečníci mohou pořídit i levnější použitelné modely kolem 5.000,- Kč..
Koloběžka vs. Pěší chůze
Pro
- Větší akční rádius
- Šetří kolena a ostatní klouby
- Z kopce jedete
Proti
- Do prudkého kopce tlačíte (není ale velký problém, přidaná hodnota jízdy z kopce vše vynahradí)
Může se zdát jako irelevantní srovnávat jízdu na koloběžce s chůzí. Vycházím ale z toho, že koloběžku lze velmi dobře použít jako nástroj pro poznávání, cestování tam, kde bychom jinak šli pěšky. Koloběžka takto rozšíří akční rádius a udělá cestu příjemnější. Navíc v tomto srovnání není problém jít pěšky do kopce. Koloběžka je lehká a při troše cviku nepředstavuje proti normální chůzi žádnou zátěž.
Běžky (spíše ilustrativně, nejde proti sobě)
Pro příznivce zimního běžkování je jízda na koloběžce výbornou alternativou, protože optimální profil tratí se zásadně neliší. Klasické běžkařské tratě jsou mimochodem mimo zimní sezónu pro koloběžky jako dělané. A nejen ty. Na koloběžce je možné bez problémů vyjet i v zimním období při nedostatku sněhu. Oblečení je v podstatě shodné s tím, v jakém se vydáte na běžky. Protože stojíte a hýbáte se celým tělem, není Vám zima jako na kole...
Technika jízdy (více v pasáži „Technika jízdy“) má k té na běžkách docela blízko, také musíte využívat skluzu (v našem případě volnoběhu) a využívat ruce. Koloběžka má jednu opravdu velkou výhodu, a to jsou účinné brzdy!
Parametry tras
Hodnocení náročnosti (zelená, modrá, červená, černá)
Náročnost je dána kombinací více parametrů, především kvality povrchu, výškového profilu a délky. U zelených a modrý tras se můžete spolehnout na převážně ideální povrchy a mírné převýšení. Červené už většinou obsahují úseky s větším převýšením nebo místy horším povrchem. Všechny trasy jsou ale bez problémů sjízdné.
Hodnocení atraktivity
Atraktivita je také určena kombinací více faktorů. Šlo mi o vyjádření pocitu z jízdy, které jsou ovlivněny profilem trati a povrchem, ale také okolím, výhledy, možnostmi občerstvení nebo návštěvou atrakcí.
Odhad doby jízdy
Odhad průměrné doby jízdy je uveden v průvodním textu a nezahrnuje přestávky. Je také individuální. Ideálně si své tempo srovnáte po několika jízdách s mnou předpokládanou dobou jízdy. Udělal jsem zkušenost, že průměrná rychlost jízdy se příliš neliší pro rovinatou nebo kopcovitou trasu (tedy s vyloučením tras, kde nastoupáte výšku jízdou vlakem a potom se vezete z kopce). Plus minus 2 km/hod. Jakmile si tedy otestujete svou průměrnou rychlost, můžete si pak upřesnit dobu jízdy bez přestávek sami, podle délky trasy. Je ale také potřeba vzít v úvahu charakteristiku trati. Na mnohotvárné trati se zajímavostmi a atraktivitou strávíte pravděpodobně více času mimo vlastní jízdu než u jednoduché trati, kterou třeba projedete na jeden zátah. Podle mých zkušeností trati, kde čistý čas jízdy přesahuje 2,5 hodiny a po trase jsou zajímavosti jako hrady, zámky, koupání, lze pojmout jako celodenní výlet.