Obtížnost:
difficulty-explained
Náročnost je dána kombinací více parametrů, především
kvality povrchu, výškového profilu a délky. U zelených
a modrý tras se můžete spolehnout na převážně ideální povrchy
a mírné převýšení. Červené už většinou obsahují úseky s větším
převýšením nebo místy horším povrchem. Všechny trasy
jsou ale bez problémů sjízdné.
Trasér:
Vzdálenost:
Z Červeného Kostelce přes Rtyni a hřbet Jestřebích hor do Stárkova a Hronova
Adam Balcar
red
Doprava:
difficulty-explained
Pokud je uvedeno “ANO”, tak se na místo výjezdu na trasu můžete dopravit
s koloběžkou kromě autem také veřejnou dopravou, standardně tedy po železnici
nebo cyklobusem. (pozn: většina autobusů, pokud není uvedeno jinak,
nepřepravují kola a koloběžky).
Atraktivita:
difficulty-explained
Atraktivita je také určena kombinací více faktorů.
Šlo mi o vyjádření pocitu z jízdy, které
jsou ovlivněny profilem trati a povrchem, ale také
okolím, výhledy, možnostmi občerstvení nebo
návštěvou atrakcí.
Časová náročnost:
difficulty-explained
Odhad průměrné doby jízdy je uveden v průvodním
textu a nezahrnuje přestávky. Je také individuální.
Ideálně si své tempo srovnáte po několika jízdách
s mnou předpokládanou dobou jízdy. Udělal jsem
zkušenost, že průměrná rychlost jízdy se příliš neliší
pro rovinatou nebo kopcovitou trasu (tedy s vyloučením
tras, kde nastoupáte výšku jízdou vlakem a potom se
vezete z kopce). Plus minus 2 km/hod. Jakmile si tedy
otestujete svou průměrnou rychlost, můžete si pak
upřesnit dobu jízdy bez přestávek sami, podle délky
trasy. Je ale také potřeba vzít v úvahu charakteristiku
trati. Na mnohotvárné trati se zajímavostmi a atraktivitou
strávíte pravděpodobně více času mimo vlastní jízdu
než u jednoduché trati, kterou třeba projedete na jeden
zátah. Podle mých zkušeností trati, kde čistý čas jízdy
přesahuje 2,5 hodiny a po trase jsou zajímavosti jako
hrady, zámky, koupání, lze pojmout jako celodenní výlet.
YouTube video
3
Ano
Středně dlouhá trasa z Červeného Kostelce přes Rtyni v Podkrkonoší s náročnějším přejezdem hřbetu Jestřebích hor a následným dlouhým a krásným sjezdem do Stárkova a pokračujícím mírným klesáním do Hronova, zakončena přejezdem kopce Signál a zpátky okolo Brodského rybníku do Kostelce. Naprostá většina trasy s minimem či žádným provozem.

Začátek trasy:

Železniční nádraží v Červeném Kostelci. Možnost zaparkovat auto. Vzdálenost do centra města cca 2 km.

Náročnost:

Težší trasa díky náročnějšímu výjezdu na hřbet Jestřebích hor (místy až 12 % stoupání), po kterém nicméně následuje opravdu krásných a nenáročných 14 km sjezdů, mírného klesání či rovinek. V poslední části trasy je pak opět náročnější stoupání kopec Signál. Povětšinou kvalitní asfalt s několika horšími úseky a krátkým úsekem.

Popis trasy:

Trasa začíná u železničního nádraží v Červeném Kostelci, od kterého se vydáte rovně dolů po cyklotrase č. 4018. V místě, kde cyklotrasa odbočuje vpravo, odbočte naopak vlevo a držte se rovně, až po oblouku vpravo narazíte na křižovatku se zelenou turistickou značkou – zde se dáte doleva, kde je značka slepé cesty.

Dále se budete stále držet asfaltového povrchu, až dojedete k benzínové stanici s vyhlídkovou věží. Z tohoto místa je dobrý výhled na pásmo Jestřebích hor, jehož přejezd vás za chvilku čeká. Zde se napojíte na hlavní silnici I/14, po které se dáte sjezdem doprava až do centra Rtyně v Podkrkonoší. Kdo se bude chtít vyhnout této silnici, je možné cca 300 m před touto vyhlídkou v prudší levotočivé zatáčce odbočit z asfaltového povrchu vpravo a dále lokalitou s rodinnými domy rovněž dojet do centra městečka.

V centru na náměstí Horníků hned zabočte vpravo do Hornické ulice (po cyklotrase č. 4094), kde budete na levé straně míjet kolonii bytových hornických domů. Na křižovatce, kde budete mít před sebou v čele bytový dům, zatočte doleva, kde po cca 50 m metrech napojíte na silnici, po které se vydáte vpravo. Zde se po cca 300 m držte hlavní silnice zatáčející vlevo. Kdo by si chtěl výstup na hřeben Jestřebích hor zkrátit opravdu prudkým stoupáním, je z hlavní silnice odbočit vpravo, tj. držet se cyklotrasy č. 4094.

Silnicí vyjedete až na horní konec obce Strážkovice, kde se napojíte na hlavní silnici, vydáte se vpravo a přijedete do Odolova a současně na vrchol celého stoupání a hřeben Jestřebích hor. Dále pokračujte opatrně sjezdem po místy rozbité silnici přes Starou Jívku (zde stále po hlavní silnici) až do Stárkova. Jím projedete stále po hlavní a budete pokračovat až do Velkého Dřevíče s dlážděným úsekem. Na jeho konci odbočte z hlavní silnice vpravo po cyklostrase č. 22 a spojkou projedete až do Hronova, kde se nejprve napojíte na hlavní silnici (zde se držte rovně) a hned za železničním přejezdem před kostelem zatočte vpravo a ze dvou možných cestiček zvolte levou. Ta vás zavede až k lávce přes řeku na levé straně, po které již přijedete do Jiráskova parku.

Projedete parkem a vyjedete na hlavní silnici (zde pozor na provoz), kde se dáte vpravo a přijedete na hlavní náměstí. Zde sjedete ze silnice na pravou stranu a zabočíte kolmo mezi domy po červené turistické značce. Následuje přejezd řeky po lávce a hned za ní zatočte stále po červené vlevo, která vás přivede až na křížení s hlavní silnicí. Tu přejeďte rovně a pokračujte, až dojedete k další křižovatce s předností v jízdě (zde naproti uvidíte obchod s potravinami). Zde odbočte vpravo a dále se již držte hlavní silnice, která vás přivede k prudšímu stoupání se serpentinami vedoucími na kopec Signál s rozhlednou. Za ním začíná sjezd do Slavíkova, ve kterém je jedna křižovatka, na které se držte vpravo směr Červený Kostelec. Sjezdem dojedete až na křižovatku s hlavní silnicí I/14, po které se vydáte opatrně vpravo a po cca 350 m odbočíte doleva mezi domy na zelenou a žlutou turistickou značku (místo odbočení poznáte dle mapy na pravé strany silnice). Zde vás čeká mírné a poslední stoupání trasy na Kozákův kopec, držte se asfaltového povrchu se žlutou turistické značky. Přijedete na křížení s hlavní silnicí a pokračujte stále rovně po žluté značce. Sjezdem přijedete na další křižovatku, kterou opět překřížíte přibližně rovně.

Zde přijedete na samou hráz rybníka Špinka a hned na jejím konci odbočte vpravo (možno se držet červené turistické trasy) na úzkou silničku po břehu rybníka (pozor na hůře viditelné boule v asfaltu). Zde budete projíždět rekreační oblastí s možným občerstvením. Poslední část této propojky je opět pouze po zpevněném, ale celkem kvalitním povrchu, končícím napojením na silnici. Zde se dáte vlevo a již uvidíte druhý rybník Brodský s kempem (zde se koná každoroční sraz koloběžkářů pořádaný Kostkou). Projedete kolem kempu a již budete jen sjíždět až do samotného centra Červeného Kostelce. Z centra je nutné na složité křižovatce trefit směr do ulice 5. května, která vede až na křižovatku se silnicí I/14, kterou překřížíte šikanou doleva a hned doprava (je možné držet se cyklotrasy č. 4018) do ulice Bratří Čapků. Dále se držte cyklotrasy, která po cca 350 m odbočuje vlevo do kopečka a k cca 400 m vzdálenému železničnímu nádraží – startu a cíli trasy.

Tipy:

Kdo má rád rychlé hladké sjezdy, může se vydat alternativní trasou hned z místa startu vlevo od vlakového nádraží po cyklotrase č. 4018 a vystoupat až k místu „U Devíti křížů“, kde se po napojení na hlavní silnici I/14 vydat vpravo a rychlým sjezdem dojet až do centra Rtyně (na jejím začátku se již napojíte na trasu).

Možno využít vyhlídkové věže u benzínové pumpy na začátku Rtyně, ze které je krásně vidět panorama Jestřebích hor.

Ve Rtyni stojí za zastávku dřevěná zvonice, která je jedním ze symbolů městečka, stejně jako je možné po průjezdu přes náměstí alespoň letmo registrovat kolonii hornických bytových domů přímo na levé straně trasy.

V případě zájmu můžete ve Rtyni udělat odbočku – z hlavního náměstí pokračovat cca 800 m po hlavní silnici až k památné historické lípě z roku 1525, která je na levé straně silnice.

Při výjezdu ze Rtyně se míjí v současné době již přírodními procesy částečně rekultivovaná halda Ida coby svědek těžební činnosti v této lokalitě.

Při průjezdu Strážkovic se můžete vydýchat u pomníku obětem světových válek a současně lípy svobody s krásnou bystou T.G.M. Zajímavostí jsou zakomponované zkamenělé části kmenů stromů.

Na Odolově možno u památníku vzpomenout na historii osvobozování v závěru 2. sv. války. Rovněž zde je v případě zájmu možné odbočit ke nedaleké věznici.

Mezi Starou Jívkou a Stárkovem je možné v jarním období spatřit neuvěřitelně rozsáhlá sněženková pole, ve zbytku roku pak krásně zakroucený tok potoku Jívka s celou řadou meandrů.

Těsně před Stárkovem na křižovatce, kde se trasa napojuje na hlavní silnici, budete míjet mysteriózní Wolfovu vilu, která stojí za krátkou zastávku.

Po průjezdu Horního Dřevíče budete na pravé straně míjet mlýn Dřevíček se zachovalou původní technologií z roku 1941. Dnes je v mlýně muzeum a v sezóně doporučuji návštěvu s kompletní prohlídkou mlýna včetně ukázky skutečného provozu (alá film Na samotě u lesa).

V Hronově je možné v revitalizovaném park Aloise Jiráska doplnit bidon v pítku místní minerální vody hned dvou pramenů – Hronovky a Regnerky s nezapomenutelnou chutí a zejména odérem.

Hned na kraji parku je možné navštívit rodný dům Aloise Jiráska.

Po výjezdu z Hronova na vrch Signál je možné krátce odbočit z trasy k pěkné rozhledně „Na Signálu“.

Kemp u rybníku Brodský – v sezóně možnost občerstvení či pořádného jídla, příjemný prostor k relaxaci u vody.

No items found.
Odeslat zpětnou vazbu
Děkujeme, Vaší zpětné vazbě se budeme brzy věnovat.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Trasy

Trasy ve všech regionech České republiky a nejen v ní. Největší databáze zmapovaných tras pro koloběh.

Partnerem projektu je společnost